Klimaatconferentie in de klas
De meeste landen zijn het er wel over eens dat er iets moet gebeuren om de uitstoot van CO2 terug te dringen. Maar veel landen vinden dat andere landen dat eerst moeten doen. Ze hebben bijvoorbeeld de volgende redenen:
- Westerse landen zijn heel rijk geworden dankzij goedkope energie uit fossiele brandstoffen. Nu de economie in ons land snel groeit, willen ze ons verbieden om gebruik te maken van dezelfde goedkope energie. We gaan pas investeren in schone energie als we even rijk zijn als de Westerse landen.
- Het heeft geen zin als wij investeren in schone energie, want we produceren maar een heel klein deel van de totale CO2-uitstoot.
- In Europa zijn alle bomen gekapt om de economie te laten groeien. Als Europese landen willen dat wij onze bomen laten staan, dan is het niet meer dan normaal dat ze daarvoor betalen.
- Ons land produceert veel CO2, maar per hoofd van de bevolking produceren we veel minder dan rijke landen.
- Als we maatregelen nemen, dan gaan bedrijven naar andere landen, waar minder regels zijn. Dat is schadelijk voor onze economie en draagt niet bij aan minder CO2-uitstoot.
Maar als iedereen op iedereen wacht, gebeurt er nooit wat. Hoe moet je dat nu doorbreken? Dat ga je bekijken in deze opdracht.
Les 1 & les 2: voorbereiding
1. Groepjes
Maak groepjes van drie en kies in overleg met je docent een van de volgende landen: Bangladesh – Brazilië - China - Duitsland - Malediven - Nigeria - Noorwegen - Saoedi-Arabië - Suriname - Verenigde Staten.
2. Informatie verzamelen
a. Iedereen leest het artikel ‘Grote gevolgen’ en bekijkt de video ‘Hoe erg is de opwarming van de aarde?’ onderaan de pagina: Grote gevolgen | EnergieGenie.
b. Kijk voor inspiratie wat je kunt doen doen op Energie moet anders | EnergieGenie en Van alles te doen | EnergieGenie.
c. Lees de artikelen 'Het Parijsakkoord' en 'De prijs van CO2' van het thema 'Iedereen praat mee' op www.EnergieGenie.nl. Bekijk de filmpjes onder de artikelen.
d. Bekijk het filmpje en lees de tekst op de pagina over de Green Deal: European Green Deal.
e. Na het Parijsakkoord in 2015 zijn er nog vele conferenties gevolgd. De laatste was in 2023 in Dubai. Bekijk dit filmpje over de resultaten daarvan en lees dit artikel.
3. Voorbereiding eigen land
Bereid je namens 'jouw' land voor op de klimaatconferentie. Onderzoek de belangen en mogelijkheden van je land. Hiervoor gebruik je onder andere de algemene informatie uit punt 2 en de atlas. Kijk daarbij in elk geval naar:
a. Hoe hoog staat het land op de ranglijst van landen die de meeste CO2 uitstoten?
b. Hoe hoog staat het land als je kijkt naar CO2 per inwoner?
c. Wat is de levensstandaard (hdi, bnp)?
d. Welke vervuilende industrie is er (olie, auto's)?
e. Hoe belangrijk is de vervuilende energie voor het land?
f. In hoeverre wordt vervuilende energie in het land zelf gewonnen?
g. In hoeverre is er sprake van import van vervuilende energie?
h. In hoeverre is er sprake van de productie van duurzame energie?
i. Welke mogelijkheden zijn er voor duurzame energie (zon, waterkracht)?
j. Welke schade of voordelen ondervindt het land van opwarming van de aarde?
k. Heeft oorlog invloed op productie dan wel import van vervuilende energie of duurzame energie?
4. Doelen
Bespreek met je groepje wat je wilt bereiken tijdens de klimaatconferentie.
Kies een van deze doelen:
a. Nul uitstoot in 2050, zelfs als dit ten koste gaat van economische groei (dit is de 'Green Deal' van de EU).
b. Nul uitstoot in een ander jaar (namelijk: 20 jaar -eerder of later-), zelfs als dit ten koste gaat van economische groei
c. Zoveel mogelijk economische groei, wat de gevolgen ook zijn voor de uitstoot.
d. Terugdringen van de uitstoot, maar alleen als andere landen …………… (voorwaarden formuleren)
e. Ander doel, namelijk: …………….
5. Landenspeech
In de landenspeech verdedigt jullie groep jullie gekozen doel met onderbouwing. Eén iemand uit de groep spreekt de speech uit (maximaal 2 minuten). De volledige speech is uitgeschreven zodat deze gedeeld kan worden met de andere groepjes en de docent.
Zorg dat je goed op let en aantekeningen maakt bij de speeches van de andere groepjes. Tijdens de klimaatconferentie moet je over die punten onderhandelen!
Aan het eind van deze les heb je alles voorbereid voor de klimaatconferentie in les 3.
Les 3: de klimaatconferentie
Zet de tafels en stoelen in U-vorm. Zorg dat iedereen blaadjes heeft. Hierop kun je aantekeningen maken tijdens de conferentie.
Orde van de vergadering
- De docent is de gespreksleider en voorzitter; hij bepaalt wie mag spreken
- Elk land heeft een landenbordje; de leerling die wil spreken houdt dit bordje omhoog
- Alle leerlingen mogen aan bod komen
- De leerling die het woord mag voeren staat, spreekt via de voorzitter en spreekt de delegatieleden met ‘u’ aan. Alle andere leerlingen zijn stil als iemand aan het woord is
- In een formeel deel van de conferentie wordt de discussie in de hele groep gevoerd, spreken gaat via de voorzitter
- In een informeel deel van de conferentie mag je praten zoals je wil binnen jouw groepje
Inleiding
De voorzitter geeft het belang van deze conferentie aan. Benadrukt dat wij het klimaatprobleem veroorzaken, maar ook deel van de oplossing kunnen zijn. De 10 deelnemende landen kunnen een voorbeeld zijn voor de rest van de wereld.
Rondes
a. Ronde 1: informeel
Elk land bespreekt of en hoe te reageren op de landenspeeches uit les 2. Bekijk hiervoor nogmaals de uitgeschreven speeches en je eigen aantekeningen.
b. Ronde 2: formeel
Reacties op de landenspeech (max. 2x individuele reacties per land; vraag of opmerking; aangesproken land mag een enkele vraag beantwoorden).
c. Ronde 3: informeel
- Landen die elkaar herkennen in hun standpunten mogen een coalitie vormen: zoek elkaar op en probeer deals te sluiten
- Landen kunnen ook alleen blijven staan
- Landen herformuleren (al dan niet in een coalitie) hun standpunt.
d. Ronde 4: formeel
De voorzitter geeft alle landen gelegenheid hun doel of positie desgewenst aan te passen.
e. Ronde 5: informeel
Alle landen kunnen nog even overleggen over het vinden van een gezamenlijk einddoel.
f. Ronde 6: formeel
Formuleren van een gezamenlijk einddoel, inclusief stemronde.
Afsluiting
Applaus voor ieders bijdrage en het bereiken van een gezamenlijk doel en de succesvolle klimaatconferentie.